Trainen voor een ultrarun houdt vanzelfsprekend veel lange afstand trainen in. Echter soms komt de klad erin en merk je dat het tempo omlaag gaat en de concentratie wegebt. Dit komt doordat je lichaam zich aanpast aan de omstandigheden waar zij herhaaldelijk aan bloot wordt gesteld. Veel lange duurlopen op een relatief laag tempo. Ook gaat je geest zich comfortabel voelen met de inspanning die je telkens op hetzelfde niveau neerlegt.

Op dat soort momenten is het verstandig je trainingsroutine eens volledig om te gooien. Zo heb ik vorige week besloten veel meer korte loopjes met een hoger tempo te doen. Zo begon ik met een loop van 7,5 kilometer met een tempo van 4.54 min/km. Op zich nog niet in de buurt Usain Bolt maar toch een aardige eerste aanzet. Vandaag ging het tempo alweer met 9 seconden omlaag door 7,1 km te lopen met een tempo van 4.45 min/km. Ik merk dat er al heel snel - en relatief gemakkelijk - een stijgende lijn in komt. Ik zal mijn lange afstandstrainingen hiermee gaan combineren totdat ik een 7 kilometer in  4.15 min/km volbreng, waarna ik de korte afstanden wel in mijn routine ga blijven houden. Het is belangrijk om afwisseling in je training te houden. Zowel voor de lichaam als de geest.

Volgende blog zal ik een boekje open doen over mijn 'inhouse' trainingen die ik elke ochtend doe of heb gedaan om mijn explosieve kracht te vergroten en mijn core te versterken.

Zie voor een kaartje van de bovengenoemde trainingsloopjes deze links:
go.nike.com/2b3265
go.nike.com/08128ag1

Daarnaast wil ik je attenderen op mijn mailinglist en ook op de social media waar ik actief op ben (zie rechtsboven in beeld).
 


Comments

Richard de Bater
21/08/2012 13:23

Goede tip, ga ook maar weer eens korte snelle afstanden lopen.

Reply
Galdino
23/08/2012 13:02

Leuk blog

Reply
Anoniem
24/08/2012 12:30

Goede website

Reply



Leave a Reply